Olifantenpaden en karrensporen

Een handreiking voor beleidsmakers, bewoners en ontwerpers waarbij wordt uitgelegd hoe plannen in kunnen spelen op de context en op een betere bereikbaarheid voor wandelaars, fietsers en kleine watersporters. Het is een strategie van studie, geduld, lef en de tam-tam gebruiken. Aan de hand van de landschappelijke  en stedenbouwkundige situaties wordt de strategie uitgelegd om deze plannen te realiseren. Tijdens de presentatie zullen daadwerkelijke  uitgevoerde plannen in een powerpoint  worden getoond. 

 

Spreker
Waar Jos van Langen verschijnt wordt de afstand verkleind.

Afsnijden en binnendoor routes ontwikkelen zitten in zijn genen. Een krantenwijk was hiervoor een goede leerschool. Als kind kreeg hij een fascinatie voor de bouwkunst door de enorme woningbouwproductie in zijn geboortedorp Heerhugowaard. Na een brede  vooropleiding die liep via bouwkunde, civiele techniek, verkeerskunde en planologie belandde hij bij zijn ware passie: de stedenbouwkunde.  Aan de Academie van Bouwkunst in Amsterdam behaalde hij zijn Mastertitel. 

Binnen de Dienst Fysiek Domein bedient hij dagelijks voetgangers, fietsers en watersporters. Hij ontwierp en bewegwijzerde routes door stad en platteland. Door zijn inzet verwierf Leeuwarden een NS-Dagtocht. Voor het station van  Leeuwarden ontwierp hij de shared space ruimte. Het volgende project wat op stapel staat  heet het Ringvaartpark. Een route van 15 km vanuit de binnenstad langs de bestaande  en de nieuwe vaarten van De Zuidlanden. Wandelen, fietsen en varen worden daarbij gecombineerd met cultuurhistorie en beeldende kunst.