Voetgangerscongres

De voetganger voorop in de openbare ruimte

De voetganger voorop in de openbare ruimte

“De druk op onze steden neemt steeds verder toe: meer mensen, meer woningen en meer voorzieningen zorgen ervoor dat de beschikbare ruimte schaarser wordt. Dat vraagt om een nieuwe kijk op de openbare ruimte. Waarin we de voetganger graag een hoofdrol geven”, zegt voetgangerspecialist Dennis van Sluijs van Goudappel.

Partnernieuws - Goudappel

Maar wat heeft de voetganger nodig om die rol te vervullen? Een voetpad is toch voldoende? Of kan een voetgangersbeleid hem helpen bij het vervullen van zijn glansrol? En kan data een bijdrage leveren aan het opstellen van een goed toepasbaar voetgangersbeleid? Van Sluijs: “Tijdens het Nationaal Voetgangerscongres nemen we deze vragen onder de loep en gaan we in op de laatste ontwikkelingen op het (voet)pad van ‘de voetganger’.”

Inzicht in en beïnvloeden van voetgangersstromen

Eén van die ontwikkelingen is het door Goudappel ontwikkelde Nederlands Loopstromenmodel. Veel beleidsmakers willen de voetganger een hogere prioriteit geven zodra er keuzes gemaakt moeten worden voor de (her)inrichting van de openbare ruimte of bij het opstellen van een mobiliteitsbeleid. In de praktijk is dit echter best lastig. Met het loopstromenmodel bieden we houvast bij die keuzes en kunnen we in beeld brengen:

  • Hoe voetgangers zich over een bepaald gebied (netwerk) verspreiden
  • Waar de hoofdstromen lopen
  • Hoeveel voetgangers dagelijks een bepaald wegvak gebruiken
  • Welk motief voetgangers hebben om ergens te lopen: wonen, werken, onderwijs, winkelen of recreatie

Tijdens de deelsessie  ‘Inzicht in en beïnvloeden van voetgangersstromen’  in keuzeronde 1 presenteert Dennis van Sluijs de toepassing van het Nederlands Loopstromenmodel. Door middel van praktijkvoorbeelden laat hij zien hoe het model fundamenteel kan bijdragen aan de ontwikkeling van een toekomstbestendig mobiliteitsbeleid.

Workshop - Voetgangersnetwerken van A tot Z

Nog een stap verder willen gaan? Ontwikkel je eigen voetgangersnetwerk! Met een voetgangersnetwerkkaart krijg je inzicht in het bestaande en het gewenste netwerk voor voetgangers. Hiermee kan systematisch worden gewerkt aan de structurele kwaliteitsverbetering van looproutes door knelpunten op te lossen op het gebied van toegankelijkheid, veiligheid en aantrekkelijkheid.

Bas Alferink, adviseur Mobiliteit & Ruimte bij Goudappel, zegt hierover: “Wij bieden handvatten bij het maken van keuzes voor het opstellen van een gewenst voetgangersnetwerk en geven voorbeelden en delen geleerde lessen. Tijdens de workshop de workshop Voetgangersnetwerken van A tot Z  in keuzeronde 3 ga je een start maken met een voetgangersnetwerk. Adviseurs van Goudappel ondersteunen daarbij.” Alferink en Van Sluijs zijn momenteel trekkers van de werkgroep Voetgangersnetwerken binnen de City Deal Ruimte voor Lopen en werkten mee aan de Handreiking Voetgangersnetwerken. Daarnaast stelden zij samen met hun collega’s diverse voetgangersnetwerken op, waaronder in: Harderwijk, Zaanstad, Groningen, Alkmaar en Heeze-Leende.

Tijdsbeleving van de voetganger

Over de beleving van voetgangers in de openbare ruimte is nog weinig informatie beschikbaar. Daarom heeft Goudappel onderzoek gedaan naar de tijdsbeleving van voetgangers. Tijdens de presentatie ‘Welke omgevingskenmerken laten voetgangers verder lopen?’ in keuzeronde 4, neemt Bas Alferink het publiek mee in de resultaten van dit onderzoek. Welke omgevingskenmerken spelen een rol in de waardering van de openbare ruimte?  En welke omgevingskenmerken zorgen voor een onderschatting van de gelopen tijd? Met de onderzoeksresultaten kunnen beleidsmakers voortaan rekening houden met de inrichting van de openbare ruimte en mensen stimuleren vaker én verder gaan lopen.

Onze visie: ‘De voetganger voorop in de openbare ruimte!’

Nederland heeft een grote woningbouwopgave. In veel gevallen worden de nieuwe woningen in (binnen-)stedelijk gebied gerealiseerd. Hierdoor neemt de verdichting toe en wordt de druk op de openbare ruimte groter. Juist daar liggen kansen voor de voetganger. Door verdichting komen er namelijk meer functies en voorzieningen op loopafstand in wijken en buurten beschikbaar. Het wordt daardoor makkelijker en aantrekkelijker om te voet van A naar B te gaan.

Bij Goudappel zien we lopen als integraal onderdeel van de mobiliteit in onze steden. Het is essentieel om te investeren in lopen, want het is onmogelijk om alle extra woningen te voorzien van ruimte voor de auto. De aanleg van parkeerplaatsen wordt waar mogelijk beperkt en er is geen ruimte om bestaande weginfrastructuur in de binnensteden uit te breiden. Bij het ontwerpen van nieuwe stedenbouwkundige plannen zou de voetganger dan ook op 1 moeten staan. Dat is in lijn met het STOMP-principe (Stappen = lopen, Trappen = fietsen, Openbaar vervoer, MaaS en Personenauto).

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven